Vecka 22, snart vecka 23

På torsdag är jag vecka 23..

Det har jag verkligt svårt att tro..

 

Nu har jag känt hjärtat varje dag i två veckor fast inte sparkar för jag har bara känt sparkar en gång på natt annars är det mest rörelser, bubbla och hicka.

Magen växer långsamt på sistone men igår kväll upptäckte jag att mage har verkligt växt lite och idag är det likadant som igår kväll då har det verkligt vuxit lite grann.

Jätteroligt tycker jag och samtidigt spännande.

 

Jag har inte fått bristningar på mage än, hoppas att det håller men vi får väl se annars får jag bara accepterar det.

 

Några veckor sen har jag börjat få mat aptit och åt faktiskt jättemycket för jag var sugen på ALLT och är också mycket törstigt.

Jag har blivit besatt av julmust och jag vet att det inte är bra men det är så gott.

I fjol drack jag bara en gång julmust och sen inte mer men i år drack jag ganska mycket, det var inte lik mig.

 

Upplevt ni någon samma som ni inte trodde att ni skulle bli besatt av någon mat eller dryck när ni var gravid?

#1 - Linba

Fin mage du har, jag gissar på en pojke :) p g a pigmentrand man kan se på din mage. Jag hade också pigmentrand fram till naveln och det blev pojke. Det sägs att om pigmentrand går upp till naveln är det en pojke som ligger i magen, om det går över naveln är det en flicka.. det är kanske bara myt hehe..Jag har ingen pigmentrand nu..

Tidigare var jag såå sugen på citron och kunde äta det som en apelsin..

jag skalade citron som man gör med en apelsin haha.. jag har ingen speciella sug på mat nu för tiden men nyfärskpressad apelsin är gott tycker jag :)

Oftast brukar bristningar komma slutet av graviditet, men det är olika.Jag har ingen bristningar från förra gravid och inte nu heller men vem vet det kanske kommer närmare.. men det är också ärftligt, har din mamma haft bristningar kan du kanske få det men inte alltid.. smörj magen med lotion eller kokostick från bodyshop..

Kram på dig!

#2 - Tanja L

OJ vilken stor mage du har och är bara i v.23, min mage var mycket mindre då. fin gravidmage!



jag var besatt av pepsi och tom&jerry kex under en period sen var det annat som jag var besatt av, det varierar . i slutet av graviditeten drack jag en hel del julmust, visste oxå att det inte var bra men jag kunde inte låta bli bara..:)



God fortsättning på er alla tre.

KRAM

#3 - Miss Borén

Vilket fin mage, så rund och vackert :) Mysigt!

Jag åt som en galning och älskade ananas i burk!

Ananas var min favorit, nu kan jag inte riktigt äta den för det bränner verkligen i halsen och kliar på tungan, kanske "mini"allergi... Konstig nog så reagerade jag inte på det innan.. Puss

#4 - selin

hih fin mage. gissar på pojke på grund av magens utseende nu men kan hända det ändras senare, men pojke skulle jag gissa i längden iallafall :)

#5 - Pea

Fin magen! :)

Jaa, jag var också galen i julmust, men mest julmust skum... konstigt, ja!....:D

Sen var det också tacos jag var galen i!... jobbigt att måste äta varje dagar samma mat men jag gillade det då och nu äter jag sällan tacos...:P

#6 - Sofia

haha jag var som besatt av BRAVO apelsinjuice de sista månaderna! :) bara det kunde släcka min törst och om jag tog annat att dricka så var jag ändå törstig så det var bara apelsinjuice som verkligen släckte törsten :) och i somras var det jordgubbar som gällde! var beroende av det varje dag typ :) i våras var det frukt särskilt apelsiner som jag var galen i :) jag var också tokig i ett par veckor i en viss godissort som bara säljs i vår lilla jour livs butik här bredvid och i en särskild hemlagad "glasstårta" med jordgubbar & passionfrukt i. :) kom nu också på att jag för ovanlighetens skull var oftare sugen på chokladbollar i några veckor men sen gick det över :) de perioderna när jag var sugen på jordgubbar och bravo apelsinjuice var mkt längre än de övriga som bara varade i ett par veckor.. tack o lov var det "normala" saker som jag var extra sugen, har hört talas om gravida som åt toapapper och pillade o åt upp klumpar från tegelstenar!! :D

#7 - Cami

oj stor mage :) pi fin...



kram

#8 - Jenny Sv

Du har en vacker mage.. Alla gravida kvinnor är vackra. :)



Ja, jag åt massor med citroner. Tyckte dom var inte alls sura. Bara väldigt gott! Hihi. Jag har inga bristningar alls på magen efter två graviditeter. Det är väldigt olika. Min mamma och några kvinnor i släkten fick inga bristningar alls. Förmodligen är det ärftligt.



Smörj magen. Det känns väldigt skönt. Speciellt på slutet då magen är större.



Ha en skön kväll! / Jenny

#9 - Anonym

Under tiden jag va gravid för båda barn hatade jag västkustsallad. Jag som älskade det annars! Tal om sprickor vet jag inte om det är sant men iallafall hade jag smörjt av olja på mage varje dag så jag slapp sprickor på båda. Vi hörs när semester är över;) Gott nytt år!!! Kramm

#10 - Åsa

Håller med dom andra du har så fin magen..

Först barn minns jag jag bakar mkt och äta äta kakkor kakkor.. massor... =) och andra barn åt jag massor MINT chocklad godis.. fy 17 hur mkt sött den var.... Både gillar jag inte dricka cola.. spy färdigt.

Mmm önskar dig lycka till under din härlugt gravid stund.... gott nytt år önskar jag dig // Åsa

#11 - natty

vacker mage!! gissar fortf på pojke som jag sa från början hihi!

jaa bristningar, är bara att acceptera om man får eller inte. ingen lotion hjälper alls, men det kan vara skönt ifall det kliar ibland..



jaa med rova, var jag sugen på glass mest på slutet, och jag kunde inte känna doft av ölkorv alls, tyckte det luktade sååååå äckligt då mikael åt dom.. haha



nu tycker jag såhär om köttfärssås + tacos (nu något bättre tror jag) och fort jag får höra om "svamp" tänkte jag direkt blää! hehe annars har jag druckit mycket mjölk sen jag blev gravid och dricker fortfarande mjölk varje dag så att det blivit till en vana. hehe!

julmust, gott gott tycker jag också!



skulle vilja se hur du ser ut i hela kroppen, alltså hur du ser ut i midje.. gott nytt år och ha mysigt med svärfdr! puss

#12 - Addie

Hej! Här är en som läser din blogg ofta och har den som favorit. Tänkte bara kommentera att jag hade pigment rad på alla mina fyra så det är nog en myt eftersom jag har två flickor och två pojkar. Jag minns som starkast när jag väntade äldsta att jag var hel tokig i ostburgare och stackarn till pappa fick ofta åka mitt i natten till mc donalds för att köpa ostburgare för annars fick jag spel!! Chocklad är också något jag blev hel tokig i. Den andra var det lakris som gällde och mina två pojkar var det inget speciellt och minns inte riktigt om man blev galen i något. Fin mage du har och himla fin blogg. /Addie

#13 - dessi

såå fin o stor mage! :) kram

#14 - therese holm

Hej, jag upplevde olika två graviteten, första graviteten åt jag mycket glass , allit slut så per gick till affären o köpte ny ny, gillade inte coca cola under graviietetn, bästa är fanta :)

Andra graviteten är inte lika sugen på allt, ingen särskilt :)åt som vanligt :) men en sak kunde jag inte äta starka krydda - fick halsbränna. åh jobbigt!



Vackert mage du har, tror på den starka är pojke, första hade jag pigemnet rad , sen andra lite bara..:)

GOTT NYTT ÅR!:) Kram

#15 - Åsa!

vad vackert =)

älskar gravid magar hihi vill oxå ha en till haha

jag hade ett himla sug för rå potatis, åt mängder hehe... och mjölk!

lycka till med hårt vad du nu bestämmer dig för.. gott nytt år till dig och Peter och bebben ;-) med och ha det bra.. kram

#16 - Malin L

hej!



Ja, jag var galen i käck ( laktrits godis) när jag väntade Filip men med Nelly åt jag gärna söt saft tex apelsin, eller piggelin-glass, den åt jag gärna hela paket varje dag.. ;)



Med Filip kunde jag inte äta fett mat tex mcdonalds, eller pizza då spy direkt oockså banan, jag åt inte mycket mest smörgås hela graviditeten.



Men med Nelly åt jag allt utan kyckling och tacos..



Pigmentrand, rand fram till navel hade jag när jag väntade pojke, och flicka hade jag hela rand.. intresserad :)



kram!

#17 - Tanja L

" Det sägs att om pigmentstrand går upp till naveln är det en pojke som ligger i magen, om det går över naveln är det en flicka " skrev Linba.

jag tror inte på sånt , jag hade pigmentstrand hela vägen, under och över naveln . så det spelar nog ingen roll tror jag .. det är bara så mysigt o se dig med magen , du passar verkligen att vara gravid, tjejen där! :))

#18 - Pernilla

Linba:

Hihi vi får väl se vad det blir för kön och många säger olika saker som kan betyda en pojke eller en flicka.

Så det är svårt att veta vad är sanningen, hihi.

Önskar dig lycka till med förlossning när det kommer.

Var rädda om er och Gott Nytt År på er..

Kram på dig.

#19 - Pernilla

Dessi:

Tack :).

Önskar dig en riktigt Gott Nytt År.

Kraam

#20 - Ulrica

Vacker bilder!! Jag vet inte hur det känns men kan tänka mig att det är unika känsla när magen växer varje vecka och upplever olika från foster.. Härligt måste det vara, trots besvärlighet kan uppstår under graviditet..

Det får jag uppleva en vacker dag i framtiden :D



Kram Ulrica

#21 - Suma

Vad så fint mage och stor mage..

GOTT NYTT ÅR..

Kramm

#22 - Anonym

Maränger var jag djävulskt besatt av att jag gömde dem för mannen ;)

#23 - Maja

Heej Pia!!

Det var jättelängesen man var härinne!! Sitter och surfar runt, jobbar nu i natt vakenpass..

Måste bara säga att det var härligt att se dig med runda magen!! Måste va en härliga känsla :) Du ser ut att ni har det superbra!! Fina renoversningar ni har gjort!!

Ta hand om varandra!! Kraamar om!!

#24 - Eva

Stor mage du har, när jag var vecka 22-23 så min mage är nästa platt, och nästa inget folk frågade mig om jag var gravid pga mage inte syns. Minns i börja älskade jag Apelsin, jag köpte massa apelsin. men sen är det körsbär tomat, åt typ en paket om dag. jag älskade mest typ frukt och grönssaker under min hela gravid, och jag tyckte inte om köttfärs, hamburgare, köttbullar, osv. efter förlossning kunde jag inte äta de köttfärs osv forts tlll idag=)..

Jag tror på en pojke, Ta hand om er ordentligt kram eva