Att vara döv!!!


Jag har sett och fått veta många gånger från hörande som tyckte att det är så hemskt att vara döv för då kan man inte lyssnar på musik och allt annat men för mig känner jag inte så för jag är jättenöjd och är lyckligt att vara döv, jag trivs med det att leva som döv.

Jag förstår fullständigt att de hörande tycker att det är hemskt och de skulle inte kunna leva utan hörsel för de har levt med att höra och jag skulle tro om jag har varit hörande och sen blev döv vid tonåring så skulle jag bli jätteledsen och förtvivlade.
Men jag har varit döv sen jag var bebis så jag vet inte hur det känns att höra så därför spelar det ingen roll för mig.
Fast jag födde som hörande men blev döv när jag var några månader gammal så jag minns inte hur ljud låter.

Självklart finns det förhinder i samhället för oss döva som gör oss att svårt att hänga med men vi klarar det alltid mesta.
När det gäller språk så är teckenspråk vårt första språk och andra språk är svenska, därför är svenska språk inte vårt starka sida men som sagt alla döva är inte likadant när det gäller svenska språk utan det finns många som är döv är väldigt duktigt på att skriva svenska.

Att leva med döv
..
Peter har fått höra av många att de tyckte han var stark att bli tillsammans med en döv tjej så blev han lite irriterade och sade att ingen är konstigt att vara tillsammans med en döv, hon är precis som vi fast hon hör bara inte.
Jag blev glad när han sade det och kände mig att han ser mig inte som en förhinder utan älskar mig som jag är.

Jag vill bara få hörande att förstå att det inte stör mig att inte kunna höra, det gör faktiskt inte.

JAG ÄR LYCKLIGT ATT VARA DÖV..
#1 - Mirre

Klart att du ska vara lycklig, det är ju inget fel med det, du har ju alltid varit så i stort sett så för dig är det fullt normalt. Tycker bara folk har så mycket förutfattade meningar om allt.



var stolt du är en supergo tjej döv el hörande =D



kram

#2 - natty

absolut, vi vet ändå inte vad vi har missat, att kunna höra olika saker. det var bra att vi inte vet kanske. annars har vi säkert varit ledsen och så! :P



jaa peter älskar dig som du är! :) puss

#3 - Emelie A

Skönt! Det är så det ska vara... Kram..

#4 - Fia

Jaa, kan helt och hållet hålla med dej! är så glad att jag är döv och är stolt över det. :) det är ett fantastikt språk och jag har hört att de hörande hellre blir blinda pga kunna höra. jag själv tycker det är värre att vara blind, då behöver man mer hjälp.

jaja, men inte så lätt för oss som inte har hört något att säga så..



kram

#5 - johanna

oj. hej kusin! :)

haha ja, jag säger detsamma. kul.

tack så mycket! och detsamma. jättefina bilder på dig :)

ha det bra du med. kraam/ johanna

#6 - Mirre

Hur är det, haft en bra kväll??

Du och jag har samma smak på kläder. Gillar skorna och strumpbyxoerna, har liknande =D

kram

#7 - natty

ja det är synd om bebisar som hickar!! rova hickar jämt och ständigt, och hickade även då hon fött.. nu bättre förstås ;)..

jag får se om lilla muu hickar något mer och bli som rova eller inte ;)...

men det är ganska mysigt ändå.. då tänkte man att muu har svalt vatten och varit lite busig så att h*n fick hick.. hi hi puss