DU HAR SVARAT "FALSKT" PÅ MER ÄN FYRA AV PÅSTÅENDENA, OCH ÄR TROLIGEN SOCKERKÄNSLIG.

 
Jag gjorde test för sockerberoende och det stämmer, om jag smakar bara EN godis så kan jag inte sluta äta det utan vill bara ha mer.
I helgen var det halloween och självklart köpte älskling massa godisar och jag tänkte, äh skadar inte att äta det och så blev jag fast och bara åt, åt, help..
I måndags bestämde jag försöka sluta äta godis fram till julafton men misslyckades totalt för jag åt godis som fanns över här hemma från helgen.
 
Det är inte kul att vara sockerberoende för jag mår bara dåligt av det men jag kan inte styra det, sjukt
 
Fick några tips hur ska jag bli av med mitt sockerberoende.
 
Avgiftning 

Det första man behöver göra är att "avgifta sig". Du bestämmer dig helt enkelt en gång för alla att bota sötsuget och sluta med alla sinnesförändrande medel, dvs det som påverkar belöningscentrum negativt. Undvik dessa:
  • Bröd
  • Godis
  • Frukt
  • Frukostflingor
  • Färdiglagade rätter
Många tänker att de istället för godis är hälsosamma och äter frukt eller (ännu värre) torkad frukt. Visst finns det hälsosamma ämnen i dessa men nu handlar det om att bli av med sötsuget. Frukt och torkad frukt innehåller socker som triggar igång sötsuget. Också bröd och kolhydrater överlag kan ha den effekten.
 
Tips på hur du motverkar ditt sötsug
  • Ät regelbundet! Se till att få i dig 5-6 mål, varav 2-3 mellanmål, under dagen.
  • Ät proteiner, vitaminer, mineraler och aminosyror. Om du länge levt med för mycket socker i din kost behöver kroppen allt stöd den kan få för att komma i balans efter all övergödning och undernäring.
  • Börja röra på dig på allvar! Inför fysisk aktivitet för att få kroppen att fungera som den ska.
  • Fundera vad du kan göra för att öka ditt välbefinnande och bär inte på negativa tankar. Det är inte så konstigt att du haft negativa tankar hittills eftersom en dålig kost utlöser negativa tankar. Tankar är en fysisk koppling i hjärnan och det är inte så lätt att ändra på det men det går! Försök byta ut negativa tankar mot positiva - "dagen blir BRA, jag KLARAR det här, jag är bra precis som jag är!" 
Mellanmål - A och O för en sockerfri vardag 
 
Mellanmålet äts, som namnet säger, mellan måltiderna. Mellan frukost och lunch och/eller mellan lunch och middag. Mellanmålets uppgift är att hålla blodsockerbalansen på en jämn nivå, men alltför många glömmer att äta det, vilket i sin tur leder till småätande. Detta är kroppens värsta fiende när vi försöker gå ner i vikt, trimma formen eller bli av med vårt sockerberoende.

Det är ingen bra idé att bedöma ett mellanmål enbart utifrån produktens kaloriinnehåll eftersom detta endast ger oss en inblick i mängden energi, inte vilka källor som är de energigivande. Det finns ju som sagt tre energigivare -Protein, kolhydrater och fett. Så kontrollera både antalet kalorier och sammansättningen. 

Det vi söker är:
  •  mycket protein (20-40 gram)
  • lagom med fett (6-12 gram)
  • ganska lågt på kolhydrater (0-10 gram) Om det inte är innan och efter träning då man ska ha mindre fett och mer kolhydrater.
Protein mättar, minskar hungerskänslan och sötsuget, vilket kommer att medföra mindre småätande under dagen. Varför vi ska försöka undvika alltför mycket kolhydrater är inte bara på grund av kalorierna utan vad de gör med dig:De gör dig hungrigare!
 
Mellanmålstips 
  • Nötter
  • Ägg
  • Kalkonpålägg
  • Grynost
  • Kvarg
  • Naturellt jordnötssmör
  • Proteinshake
Förberedelser
  • Köp en påse blandade nötter att alltid ha med i väskan
  • Koka flera ägg än du äter så att du har till flera gånger. Om man dessutom skalar äggen innan man lägger dem i kylskåpet hålls de fräscha och äggulan blir inte grå
  • Kvarg och en sked är lätt att ta med sig i väskan. Om kvargen kommer att vara i väskan hela dagen kan man blanda i frusna bär som håller kylan längre.
  • Lägg färdigt ditt mellanmål i plastburkar kvällen före så du slipper stressen på morgonen
Vardag | | 2 kommentarer |
Upp