Blandad känslor!

Hej alla!

Jag hoppas att ni mår bra??

Jag har skrivit här samma texter i privatblogg också.

Jag har inte berättat det förut  för vi vet inte säker om det är 100% men nu verkar det som det är typ finns risk att Anton är döv.
Vi har gjort test när vi var på BB och det visade ingenting och Anton har gjort fler tester men samma resultat så vi fick remiss och idag var vi där och gjorde samma test som gjorde på BB och det visade samma resultat.
Vi ska få en ny tid om ca fyra veckor och ska göra annan test.

Hon som jobbade på hörcentralen frågade mig om jag har ärftligt och jag sade nej fast mina föräldrar är döva men deras mamma födde dem med röd hund och när det gäller mig så är det inte 100% säker vad orsaker är men jag regerade ljud när jag var småbebis.
Det berodde kanske på olycka som gjorde mig döv eller så är det nåt annat, ingen vet om det.
Fast kanske det är mig han har ärvt av och ingen kan svara på fråga hur han blev döv och jag vet inte hur jag känner mig för jag tänker så mycket just nu på allt hur hans uppväxt kommer bli, var han kommer gå på förskolan, skolan och gymnasiet.

Jag som borde inte känna så inför skolan o annat livet som kan hända Anton om han är döv för jag hade inte problem med att gick på Vänerskolan eller i Örebro gymnasiet för det har funkat bra för mig och jag vet inte hur mina föräldrar kände när de lämnade mig tidigt när jag bodde på elevhem i Vänersborg men jag är säker på att det måste ha varit känns jobbigt för dem att lämnade mig tidigt och saknade mig varje dag.
Jag vet att det är för tidigt att känna så och tänker på framåt men jag kunde inte låta bli för jag vet att det kommer gör ont att lämna honom i Örebro och saknar honom.
Jag vet inte ens heller om jag vill att han ska gå gymnasiet i Örebro, inte illa menat men ja som sagt vet jag inte om jag vill släppa Anton till en annan stad och inte vet vad han gör där och hur han har det varje dag.
Som föräldrar vill alltid barns bästa och vill att barn ska få det bra i skolan och annat.

Jag ska egentligen inte tänker eller känna nu, utan njuta av livet med Anton nu när han är så goo och min sötis fast han kan vara jobbigt ibland när han skriker, hihi men ändå är han det bästa som har hänt vårt liv och vi älskar honom så mycket.

Anton, vi älskar dig så mycket..
#1 - A

Ja förstår du har mycket funderingar, inte lätt att undvika att tänka på det redan. Allt kommer ju ändå fram till slut att kunna bestämma om hans framtid.

Även Anton är så liten nu, så du ska njuta av det här även du har allt i baktanken. Jag tror ni kommer fram med beskedet om allting när allt lugnat sig.

Lätt att grubbla en massa när allt är inte ens färdigt.

Sen när allt är ordnat, då tänker ni nog " så det var ingen fara så här med allt".



Inget är omöligt brukar jag säja, Pia!



Kram på er!

#2 - cissi

hejhej!återigen grattis till lille anton! hoppas förlossningen gick bra och så förstår att ni är trötta och försöker få en bra rutin nu också.. :_) en nby familjmedlem! :-) förstår din oro men njut av honom medan han är liten! ;-) det sägs att småbebisar växer så fort, vem är han mest lik? :-) det finns säkert bra förskola för döva/hörselskadade barn i jönköping? det ordnar sig!du kan fråga dina föräldrar osv.. kraamar, grattis!

#3 - Fia

Tack, får se om skorna är sköna :)



Jaa, det var verkligen tur att de vann, om jag var med då skulle de kanske ha förlorat för jag väljer alltid fel nr. haha..

krammm!!

#4 - mona

Hejhej! Först o främst visste jag inte dina föräldrar var döva :) Sen så ja jag kan förstå det kom sm en "chock" att Anton kanske är dövt. Jag har ju två döttrar som är döva. Oroa sig för skolgången gör vi också (inte riktigt så långt som gymnasietiden ännu utan mer som hur många döva finns det i hennes ålder och finns det en klass i 1a klass o.s.v.).

Om det visar sig att Anton är döv så ska du veta att det finns fler dövfödda barn år 2010 så det finns en grupp i alla fall, ( jag vet 3 + ev din unge, sen finns det kanske fler som jag ej vet om). Är det en ABR test som ni gör nu (med elektrod klistrade på huvudet) ? Min Elsa ska göra en sista ABR test på onsdag. Men har alla tester hittills visat inga resultat så är det med stor sannolikhet att barnet är döv, men självfallet kan det bero på fosterfett o.s.v. om man bara testat med ett OAE test, om ni har gjort ABR och det inte visat ngt där så är nog Anton döv/hsk. Kram på er och ni har en fin son. Kram!

#5 - Sofia

vi pratade förut om detta och du vet vad jag sa så det behöver inte upprepas ;) stora kramar!!

#6 - mallan

jag brukar säga "chans" på barnet som är dövt, inte "risk" - förstår inte varför att det är så tabu med att säga chans istället för risk...

Tur att du har två dövskolor nära där du bor, kannebäcksskolan eller vänerskolan! men dagens dövskolor har försämrats, så jag förstår din oro i alla fall.



#7 - Pernilla

Mallan:

Vi tänkte nog inte samma sak och jag har inte tänkt på (chans) men jag förstår hur du tänkte.



Jo sant det är tur att jag bor nära dövskolor och jag håller med dig att dagens dövskolor har försämrats därför är jag oroligt för Antons framtid om han är döv förstås.



#8 - jennifer

jag förstår du är orolig.. det är ju läskigt att lämna sitt barn till örebro o sånt..Förstod ej hur min fld klarade.. Det är nog tufft för alla andra.. Anton kommer nog ha det bra ändå.. Ni kommer greja det jättebra..

#9 - selin

Hej!



Oj. Här är en till som inte ens visste att dina föräldrar är döva. Trodde hela tiden att dina föräldrar var hörande. :-) Till och med trodde jag aldrig att Anton skulle vara döv (om han nu är det, förstås) utan tänkt mig honom som hörande hela tiden. Ja, livet har sina överraskningar och man kan aldrig veta förrän testerna visar för resultat, faktiskt. Jag kan förstå din oro för framtiden men det kommer gå bra. Försök se det positiva och vad jag vet så finns det ett par några barn som är födda år 2010, så om resultatet visar sig att Anton är döv eller hsk, är det bara att prata med dom andra mammor som har döva/hsk barn då kanske minskar din oro och tankar? :)



Sköt om dig!!

#10 - Ådi

Även vi har en (troligen) döv pojke som är i samma ålder som din Anton. Vi är inte precis oroliga. Syster som är 17 månader är också döv, så vi har två precis som Mona. Vi är säkra på att det kommer att gå bra, mer eller mindre. Min och Monas döttrar går på språkförskolor här i Stockholm. Sinom tid kommer vår son också att börja där. Kram Ådi

#11 - Pernilla

Ådi:

Ja jag tror även det kommer gå bra för Anton kommer få bra uppväxt hos föräldrar som kan redan teckenspråk och han kommer leva med två olika världar, det är enda som betyder mycket.



Ni bor i Sthlm och där finns så mycket möjligt än vi har här och vi vill inte behöva flytta men vi kan inte säga mycket just nu utan vi få se hur framtiden kommer se ut.

Kram

#12 - Melodie

Det är nog vanligt att alla föräldrar tänker på om barnet blir dövt eller inte bland döva föräldrar. Jag hade faktiskt väntat mig att båda mina barn blir det men jag hade fel.

Har ni märkt om Anton reagerar inte på saker eller ting? det brukar avslöja en hel del och barnets beteende också.

Bianca gjorde flera hörseltester också, på dom var hon STENDÖV men, nu idag? hallå? hon är 100% hörande. Hon gav ingen svar alls på testerna. De på hörselcentralen fick panik och ville testa henne flera ggr och fick hålla fast henne medan hon storgrät, mm. Jag sade ifrån direkt att det spelade fan ingen roll om hon hör eller inte och gick därifrån.