Jag är redo!!

 
 
Är du redo att besegra ditt sötsug en gång för alla? Här är tipsen som hjälper dig på vägen!

1. Tänk igenom hur sötsuget påverkar ditt liv
Hindrar det dig från att vara närvarande, från att göra vissa saker? Hur många timmar per dag ägnar du åt att tänka på vad du ska äta? Hur kul är det att äta upp barnens lördagsgodis? Hur mår du? Vilka följdsjukdomar riskerar du? Är det värt det?

2. Bestäm dig för att du vill må bra!
Hur vore det att ha ett liv som inte begränsas av ditt sug och ätande? Vad skulle du vinna? Skulle dina relationer till dig själv och andra bli bättre? Bestäm dig för en förändring, för din egen skull!

3. Förstå dig själv
Läs böcker om sockerberoende så att du vet vad det handlar om, t ex Sockerbomben i din hjärna av Bitten Jonsson eller Jaget och missbrukaren av Craig Nakken. Det hjälper dig att greppa vad du går igenom och ger dig kraft att förändras.

4. Hitta peppvänner
Se till att du har ett stöttande nätverk, som kan förstå och stötta. Ensam är inte stark, du behöver få prata av dig när det känns svårt. Ta gärna kontakt med en självhjälpsgrupp.

5. Hejdå må-dåligt-mat!
Rensa bort allt som triggar igång sötsuget och håller dig kvar i beroendet.  Ta gärna kontakt med en sockerberoende-näringsspecialist, som kan hjälpa dig att göra en individuell matplan. Eller börja själv skriva en matdagbok. Allt som uppenbart består av snabba kolhydrater, som godis, kakor, bullar, läsk, glass, sylt, vitt bröd, flingor och modifierad stärkelse är bannlyst.

Men när det gäller resten, skriv ner hur du känner dig innan, under och efter du ätit det. På det sättet märker du med tiden vad just du tål och inte, för det är olika från person till person. Vissa tål till exempel äpple och päron, medan bär är ett bättre val för andra.

6. Det blir snart bättre!
Avgiftningen är tuff, men tänk på att de första dygnen är värst. Du kan få sömnstörningar, känslosvängningar, svullnad och minnesförlust. Men håll ut! Efter fyra till åtta dagar klingar det värsta av.

7. Hjälp dig i balans
Det är viktigt att du hjälper kroppen att känna sig i balans, det bästa sättet är att äta regelbundet. Planera noga vad och när du ska äta, och se till att ha allt du behöver hemma. Då slipper du sug på grund av lågt blodsocker, som kan spoliera allt.

8. Rör på dig
Då gör kroppen sig av med gamla slaggprodukter, och du känner dig piggare och gladare. Efter alla år av jojobantning och sockerpåslag känner du dig kanske som en rostig avställd bil, men det dröjer inte länge innan det känns det bättre! Börja med promenader. Det viktiga är inte att du blir svettig, utan att du rör på dig.

9. Tänk måbra-tankar
Sluta tänk att ditt liv ska börja när du har gått ner i vikt. Det är dags att börja leva nu! Gör mer av sådant du mår bra av. Vad får dig att skratta, känna flow eller slappna av? Att regelbundet fylla på måbra-kontot är en viktig del i tillfrisknandet.

10. Hitta ett inre lugn
Du är van att få omedelbar tillfredsställelse av att äta, och nu när du inte får det längre känns det tomt. Du behöver hitta en inre ro och kraft så att du kan stå emot suget. Hur kan du samla dig och få kontakt med dig själv?

Bitten Jonsson, som själv är nykter sockermissbrukare, brukar använda sig av den så kallade sinnesrobönen: ”Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden”.

11. Gråta är A, och skratta är O
Ätandet har hindrat dig från att ha en bra relation med dig själv (och även andra). Nu när du inte längre dövar känslorna med mat kommer de med full kraft, och det kan vara skrämmande. Men var inre rädd, låt dem bara finnas där. Prata med andra så känns det lättare. Och våga skratta och driva lite med dig själv och ditt beroende! För vågar vi skämta tar vi bort känslan av skam och får lättare att bryta med vårt gamla liv.

Bitten Jonsson kallar sitt sug för ”Röda hund”.

– Jag kan fortfarande få för mig ibland att jag ska gå och köpa en tidning och en chokladbit, för att det regnar och är tråkigt väder. Men då ringer jag upp min närmaste vän och säger att ”Nu du är Röda hund här och hälsar på” och så pratar vi och skrattar om hur knasigt man kan bära sig åt. Och när jag lägger på är det som om något har lättat.

12. Skit i återfallen!
Det hör till att få återfall då och då. Lägg inte så stor vikt vid det, det är bara att ta nya tag. Att bli nykter sockerberoende är ett livsprojekt. Tänk på att det tar ungefär ett år för kroppen att komma i balans kemiskt.  Och då minskar sötsuget rejält. Med bra mat och rätt tankar kommer du klara det!

Bra mat för sockersugna

Här är exempel på saker du kan äta utan att trigga igång sötsuget:
Ägg
Kyckling
Fisk
Skaldjur
Kött
Fil
Creme fraiche
Grädde
Kokosmjölk och fett
Olivolja
Smör

Visst kan du äta kolhydrater

Vissa dieter de senaste åren har gett kolhydrater dåligt rykte, men vi behöver kolhydrater för att må bra. Prova dig fram och satsa på sådana med långsamt GI, till exempel:.

Sallad
Morot
Kål
Broccoli
Ärtor
Lök
Tomat
Bönor
Paprika
Avocado
Bär
Råris
Hirs
Bovete
Quinoa

Green Smoothie Bowl.

Lånad texter och bild från http://goforfit.se/.
 
Jag försöker samla recepter här så jag kan göra det sen..
 
 
 
En skål med grön smoothie som smakar jordgubbssorbet? Ja tack! Dagens frukost var fantastiskt god - det kan jag lova! Mixade fryst broccoli, frysta jordgubbar, Fun Light strawberry med en skvätt mandelmjölk. Resultatet? Oerhört gott! Jag använde 250g broccoli, 150g jordgubbar, 100g mandelmjölk samt 60g Fun Light. Använder du lite vätska (som jag) får du en skål med sorbet, använder du mer vätska blir det en drickbar smoothie. 
Toppa sedan med tonvis av nötter och bär! Jag valde torkade gojibär, tinade jordgubbar & blåbär samtrostade nötter & frön. Jag fyllde på allt eftersom jag åt då jag inte fick plats med allt i min överfulla skål, haha. En kopp kaffe vid sidan om var inte fel, blir kallt att äta glass såhär en kylig höstmorgon. Väldigt mysigt att kura in sig i en filt medan man äter sin frukost dock :) Mysig, god & nyttig frukost!
 
 

Kopiera texter och lånad bild från http://goforfit.se/

Hemmagjorda bars!!
 
 
 
Double Chocolate Crisp
Denna chokladiga bar har, utöver chokladchunks, även ett krispigt chokladöverdrag. Därav namnet. Jag dog lite när jag åt den. Den slår ta mig tusan alla QuestBars som existerar med hästlängder. Farligt god! Kan väl tillägga att min pojkvän, efter han tagit en tugga, utbrast "Det här är den godaste proteinbaren jag någonsin ätit!" Bra betyg får vi väl säga? 
Du behöver: 30g Fibersirap Clear, 20g Vassleprotein chokladsmak, 5g Kakaopulver, 25g Stevia Choklad från Nutri-Nick (jag använde den mörka varianten med hasselnötter, därav krispet), 20 dropparSteviadroppar Choklad från Nutri-Nick.
Gör såhär: Värm fibersirapen i ca 20 sekunder (tills det bubblar) i micron. Blanda samman alla ingredienser utom chokladen. Blanda till en hård smet, forma till en bar och låt svalna. Under tiden smälter du 20g choklad över ett vattenbad. När baren svalnat bryter du ned resterande 5g choklad och placerar inuti baren. Täck sedan den smälta chokladen över hela baren och låt den åter igen svalna innan servering.