Bra mot inflammation i kroppen.

Kost

Du kan hjälpa kroppen en rejäl bit på traven om du bara anstränger dig lite grand för att äta anti-inflammatorisk kost.

Här är en lista på några kraftigt anti-inflammatoriska livsmedel:

  • Omega 3

Kungen av anti-inflammatoriska. Omega-3 är bra för nästan allt i kroppen, men framförallt är det bra på att läka inflammationer. Ät mycket fet fisk, eller köp rikligt med tillskott. Eller både och.

  • Broccoli

Anti-inflammatorisk samt bra källa till C-vitamin, och har även andra bra egenskaper. Smakar inte så dumt heller. Ät några huvuden varje dag.

  • Vitlök

Anti-inflammatorisk, antibakteriell och antiseptisk. Naturens huskur. Doften efteråt är väl kanske inte någon höjdare, men ifall det oroar dig kanske du kan äta det på kvällen.

  • Linfrön

Har du trög mage är det här maten för dig, i övrigt får du kanske vara lite försiktig. Hjälper mot inflammation gör de i alla fall, så det är bara att strö dem över frukostgröten eller flingorna.

  • Vatten

Skadar aldrig att påpeka. Vatten är bra för precis allt. Försök dricka några liter om dagen. Som måttstock kan man titta på urinet, eller kanske får du torra läppar och torr hud efter några dagar med dåligt drickande.

Snälla du försvinn från min kropp!

Jag vet inte hur jag ska klarar det längre nu, det har pågått längre fast bara under höst termin sen mår jag så jäkla bra när höst termin är över.
Det är så irriterade och tröttsamt men jag måste kämpa det för mina familjs skull och för mitt egen skull.
 
Hoppas imorgon blir det bättre dag.. <3
 
 

Renovering på g!!

 
Det har varit segt med tvättrum men nu äntligen händer det och det kommer bli skönt när det är färdig.
 
Idag har det varit ok dag för mitt del och idag lyckades jag att inte dricka nocca energidryck för jag försöker sluta med det, känner mig duktigt att jag klarade det :), annars brukar jag dricka varje dag, inte bra. 
 
Nu ska jag kolla efter D-vitamin kosttillskott!! <3

15 sätt att få mer energi!

Jag som tänker på att många blir lätt trött och har inte energi speciellt under hösten, även motivation försvann så den här är bra tips. 
Det ska jag göra.

 

15 sätt att få mer energi:

Ibland är man bara trött på att vara trött. Dagarna släpar sig fram och särskilt under årets mörkare delar är det svårt att få energi över till annat än att bara jobba, äta och sova.

Men det finns ganska enkla saker alla kan göra för att få igång energi och livsviljan mer och här kommer några tips som du kan använda.

1. Ändra några små saker i din diet. Under vinterhalvåret i Sverige går man gärna i fällan och äter mer sött, fett och kolhydrater – kanske som tröst. Problemet är att man blir ännu tröttare. Om du istället äter mer grönsaker som morötter, broccoli, sallad så kommer du att få en energiboost efter bara några dagar.

2. Ta en tupplur om du kan. Tjugo minuter sömn på eftermiddagen kommer att göra dig piggare resten av eftermiddagen och kvällen.

3. Träna. Pallra dig iväg till gymmet eller tar bara en promenad så kommer du att märka hur pigg och glad du blir.

4. Leta efter och ägna dig åt saker du skrattar åt. Att få skratta gör dig pigg och samtidigt försvinner stressen.

5. Drick mer vatten. Ha alltid ett vattenglas där du jobbar. Vattnet gör att du slipper bli trött av uttorkning.

6. Gör några effektiva andningsövningar. Ta fem minuter flera gånger om dagen och dra tio djupa andetag, håll de inne i tio sekunder och andas sakta ut. Det känns som att alla negativa tankar och tröttheten försvinner ur systemet.

7. Skapa tid för dem du älskar. Att bara jobba hela tiden bränner din energi.

8. Hitta ditt syfte. Det kanske inte går på ett kick men om du gör det du verkligen vill på dagarna behöver du knappast något annat för att få energi.

9. Den där hobbyn du slutade med för länge sedan – kan du ta upp den igen. En hobby ger dig både energi när du håller på med den, men energin spiller också över på allt annat du gör.

10. Utmana dig själv. Att vara uttråkad är samma som att känns sig energilös. Sätt några härliga mål som du kan nå och staka ut vägen dit. Det ger energi.

11. Gå ut. Det spelar ingen roll om det är svinkallt ute. Frisk luft vitaliserar. Det är bevisat.

12. Jobba med dina rädslor. Att vara rädd är väldigt energikrävande. Att vara rädd för att misslyckas, rädd för att förlora något, rädd för att verka dum, rädd för sin egen förmåga – allt kräver enorm energi. Vad är du rädd för? Vilket skulle vara det första steget att bli av med den rädslan?

13. Se till att få den sömn du behöver. Det är olika för olika människor och du vet bäst vad du mår bäst av.

14. Begränsa alkoholintaget. Om alkohol skulle uppfinnas idag skulle det garanterat förbjudas eftersom det skulle betraktas som knark. Njut av ett gott vin, slipa av kanterna med en drink när du känner för det, men kröka inte – det är väldigt destruktivt på alla sätt.

15. Tänk på vad som ger dig energi i ditt liv. Gör en lista och se hur du kan få in de sakerna oftare och mer i ditt liv så snabbt som möjligt.

Det är viktigt att våga vara öppen men inte alltid.

Jag tycker det är otroligt viktigt att kunna berätta hur man känner sig och inte vara instängd då mår man bara sämre, så därför börjar jag blogga för att kunna skriva av mig.
 
Här kommer jag vara öppet men inte 100%!
 
Dagens känslor kände jag mig tungt och mycket funderingar över mina känslor hur jag ska få bort stress och må bättre.
Det blir oftast omedvetna stress så jag måste försöker tänka och se vad som gjorde mig stress och det ska jag ta bort.
STRESS gör oss människor sjuk och det är hemskt men sant, det gör oss sjuk så vi måste se till att minska stress men det är svårt för det är oftast omedveten för mitt del.
Mina pojkar krävde mycket av mig och de är på mig jämt så jag får inte kopplar av för de är mammig men jag har försökt få dem gå till pappa också inte bara mig.
Jag har lagt undan min mobil och det kände direkt annorlunda och jag kände mig mindre stress, det säger mycket.
 
Jag vill även för mycket och jag tycker inte om min muskeldelning (diastasis recti), det stressade mig när jag klär mig så det syns som jag är gravid men det är inte jag och det har hänt att folk gick och frågade mig om jag var gravid, det var värsta.
Jag ska inte bryr mig om det men jag kan inte rå för det att jag blev störd och stressigt av där j-vla putmage och jag vill må bra och ha bra självförtroende.
Att ha muskeldelning gav mig också problem med rygg för jag har svag magmuskler, det är vad jag har kämpat med att träna mammamage app och äta bra.
Jag har kontakt med en som är utbildad för mammamage så jag ska boka en tid så jag får bättre förklaring hur jag ska träna så jag kan göra hemma själv. 
 
Ja som sagt jag vill för mycket och att det händer NU och jag har för hög krav på mig själv, detta måste jag ändra på men hur. <3.