Utvecklingssamtal på förskolan


I tisdags var jag på förskolan och hade utvecklingssamtal om vår son och det var roligt nyheter och samtidigt gissa hur mycket stolt jag blev.
Ni kommer tycka att jag skryter väldigt mycket nu men jag kan inte låta bli när det gäller min son så jag är säker på alla mammor känner så för sina barn :-).

Jag fick veta olika positivt saker att Anton är jätte tidigt utveckling när det handlar om språk, teckenspråk så klart för han kan redan många tecken och det vet vi men kul att få veta från förskolan också.
När jag var där så satt Anton och leka med pyssel så tecknade han faktiskt mycket och sade gubbe, katt, bil och fluga som fanns i bild på pyssel, så himla kul att se för han gör så sällan här hemma.
De visade Antons pärm hur hans utveckling har varit och det fanns med bilder, Anton är mycket fokusera på en sak och leka lugn och ro som kanske har ärvt av sin pappa :-).
Han lärde otroligt snabbt och förstod vad det är, när man teckna en ny tecken så lär han direkt fast och kommer ihåg, bara när han är verkligt intresserad av och är väldigt visuell och att ha ögonkontakt är otroligt viktigt för honom att få beröm från oss när han har gjort nåt duktigt.
Han umgås mest med 3 årigar och 3 årigar är så intresserad av alfabetet så Anton hänger med dem också, är alltid glad och snäll pojke.
Han ser överallt och är så nyfiken på allt för han vill lära sig nya saker, förskollärare sade att de tycker Anton är en härligt pojke som vill ha ögonkontakt och pratar med dem, så mysigt :).

Jag blev faktiskt lite förvånade när de sade att han är alltid glad men inte när det gäller här hemma, haha men de sade att det beror på att när han kommer hem så känner han för trygg här hemma och vet var saker finns men på förskolan känns så otrygghet och spännande samtidigt så han blir så nyfiken, det stämmmer ju bra.

Jaa jag är såå stolt över honom och det är så himla skönt att vi kan nästan pratar med varandra och förstår.
Han kan säga ifrån när han inte vill eller vill och även säga vill ha mat, har bajsat, vill gå ut, vill ha napp, välling, gröt och sova.
Men jag minns hans första tecken var lampa som är vanligaste och han kunde redan vid 4-5 mån gammal sen kommer mer o mer olika tecken.

Anton, jag är så stolt över dig, min pojke...
Varje gång jag ser dig älskar jag dig bara
mer o mer, det tar aldrig slut, du är mitt allt
och även pappas, jag såg hur din pappas
ansikte uttryck att han älskar dig otroligt
mycket och kunde inte släppa dig i morse.
Så underbart säger jag bara.
#1 - Ådi

:-) roligt att läsa. Kan förskolepersonalen teckenspråk? Anton är lite som Lycka, kan vara lite grinig hemma. Leopold är typ nästan alltid glad var han än är förutom när han sitter fast i vagnen. Kul läsa om Antons utveckling. Kram

#2 - Pernilla

Ådi:

Bara en lärare kan tsp o övriga kan bara lite som teckenstöd. Tror kallas tss.

Det e tråkigt men dövteam lova letar efter ny personal som ska kunna tsp. Det behövs p.g.a bara en som kunde är över 60 år tror jag o hon har jobbat många år.

Annars kom Anton ändå bra kontakt med andra o använder röst för Anton använder hörapparat varje dag o även hemma. Han är väldigt beroende av hörapparat o vill jämt ha men självklart tsp ändå måste ha för honom. :-). Så jag hoppas att de kom hitta en snart. För Birgit som kan tsp har ledig på torsdagar o då inte kul för Anton när han vill säga nåt så vuxna förstod inte för de kan ej tsp. Men dövteam har hjälpt mkt o fixade kurs för personal o lär dem tsp o även information för dem vad döv/hsk har för behov. Jätte bra tycker jag.

Kram

#3 - Fia

Vad härligt att läsa, kände ige i mina pojkar. De var tidigt sociala och tidigt med språket. Jättekul! De är ofta glada i skolan men bråkar hemma, pga trygghet hemma, haha.. Anton kommer bli en jättefin pojke!



KRAM

#4 - Sofia

Klart att du ska vara förbaskat stolt över din Anton!!! :) Emma ska ha sitt första utvecklingssamtal om ett par veckor o det ska bli jättespännande! :) Puss

#5 - Marie

Stjälvklart ska du vara stolt över fiiiiina duktiga anton =D

kraamar

#6 - M*

- så fin bild!