10 SÄTT ATT MINSKA GODISSUGET

Här kommer några praktiska tips som kanske kan hjälpa mig när jag får akut godissug, alla är ju olika så jag får prova fram och undersöka vad som fungerar bäst för mig.

 

1. Börja med att känna efter ordentligt. Behöver kroppen mat eller är det bara hjärnan som vill få en kick. Om du verkligen är hungrig så ät en måltid eller ett sammansatt mellanmål. Är det hjärnan som försöker lura dig att äta godis så prova först och främst att vänta i 10 minuter. För det mesta så går suget över utan att man behöver göra något särskilt.

 

2. Sötsuget sitter i hjärnan och därför är ett bra tips att sysselsätta dig med något där du måste koncentrera dig. Lös ett korsord eller sudoku, spela spel på datorn, ring en kompis eller liknande. Kom ihåg att suget alltid går över efter en stund.

 

3. Vid akut godissug, bit i en citron- eller grapefruktsklyfta. Citron är surt och grapefrukt är beskt vilket drar tillbaka matspjälkningsenzymerna och minskar suget.

 

4. Prova att dricka ett glas vatten med några droppar citron, äppelcidervinäger eller grapefrukt. Dels fyller vattnet ut magen och dels gör syran att sötsuget dämpas.

 

5. Frusna eller färska lingon och tranbär ger härlig syra som effektivt stoppar suget. (OBS! Inte torkade bär, de är för söta)

 

6. Borsta tänderna eller skölj munnen med starkt smakande munvatten. Det ger en fräsch smak som kan göra att man tappar smaken för det söta.

 

7. Avluta måltiden med grönsaker. Många längtar efter något sött efter maten, speciellt om måltiden varit salt. Att avsluta måltiden med lite neutrala grönsaker minskar därför sötsuget.

 

8. Te eller kaffe utan socker är beskt och kan fungera som "sötsugestoppare" för vissa människor. Men om man är van att äta något till, så finns en risk att hjärnan tar det som signal att det är dags för fika och då får det motsatt effekt.

 

9. En bit mörk, besk choklad med hög kakaohalt kan ge bra effekt. Men kom ihåg att det ska vara riktigt besk choklad och inte någon mild variant.

 

10. Gå ut på en liten promenad, skotta snö, klipp gräset, lek med barnen eller aktivera dig på något annat sätt. Det minskar risken att du faller för frestelsen att börja rota runt i köksskåpen efter godsaker.

 

Hittade tips hos http://www.ga-ner-vikt.se/10-satt-att-minska-godissuget.php 

 

Efter bröllop och lite innan också har jag plötsligt ätit slarvigt, massor choklad och åt jätteslarvig på dag, känns inte så bra.

Allt känns så deprimerad för jag vill inte vara så och det måste jag ändra på, så jag måste ta itu med sötsuget och gör nåt åt det.

1 Sofus:

skriven

kanske är det så att all planering och spänning inför brölloppet som du hade som gjorde att nu efteråt när spänningen släppt och det är över, att godissuget kommit extra mycket? kanske det släpper och blir mindre sötsug av sig själv =)
Grattis förresten till att ni nu är gifta!

Svar: Ja det kan vara så, det misstänker jag med, :-). Tackar.
lillapia.blogg.se

2 Marie:

skriven

Massa bra tips =D

Svar: ;-)
lillapia.blogg.se

Kommentera här: